Gleboznawcza Klasyfikacja Gruntów rolnych i leśnych

Ogólny opis:

  1. Gleboznawczą klasyfikacją gruntów obejmuje się grunty rolne i leśne.
  2. Gleboznawczą klasyfikację gruntów przeprowadza Starosta:
    1. z urzędu
      • na gruntach, które nie zostały dotychczas sklasyfikowane;
      • na gruntach zmeliorowanych - po upływie 3 lat od wykonania urządzeń melioracji wodnych;
      • na gruntach objętych postępowaniem scaleniowym;
      • na gruntach, na których starosta zarządził przeprowadzenie modernizacji ewidencji gruntów i budynków albo okresowej weryfikacji danych ewidencyjnych - w przypadku zmiany użytków gruntowych na gruntach podlegających klasyfikacji;
      • po wystąpieniu klęski żywiołowej powodującej zmiany środowiska glebowego;
      • po zalesieniu gruntów na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej lub na podstawie przepisów o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
    2. na uzasadniony wniosek właściciela gruntów podlegających klasyfikacji albo innego władającego takimi gruntami wykazanego w ewidencji gruntów i budynków, lub przez pełnomocnika. Wówczas wnioskodawca zobowiązuje się do pokrycia kosztów związanych ze zmianą klasyfikacji gruntu, ustalonych uprzednio w procesie zapytania ofertowego.
  3. Pełnomocnictwo może zostać udzielone przez właściciela lub władającego gruntami, których dotyczyć ma klasyfikacja. Pełnomocnikiem może zostać osoba fizyczna, posiadająca zdolność do czynności prawnych. Dokument upoważniający osoby do działania w imieniu wnioskodawcy należy złożyć na piśmie, jako załącznik do wniosku w oryginale lub kopii poświadczonej urzędowo wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty wysokości 17 zł na rzecz Urzędu Gminy w Wieruszowie.
    • Zwolnienie z opłaty skarbowej następuje gdy pełnomocnikiem jest małżonek, dziadkowie, rodzice, dzieci, wnuki, rodzeństwo lub inne podmioty wynikające z przepisów prawa,
  4. Upoważnienie do przeprowadzenia klasyfikacji zostaje wydane przez Starostę Wieruszowskiego po wyłonieniu klasyfikatora podczas procesu zapytania ofertowego.
  5. Zaliczka na poczet kosztów postępowania pokrywana jest przez wnioskodawcę na żądanie organu.
  6. Badanie profilu glebowego przeprowadza się w okresie wegetacji roślin, w terminie od 15 marca do 15 listopada.

Szczegółowy opis procedury przeprowadzenia gleboznawczej klasyfikacji gruntów

Szczegółowy opis procedury powoływania biegłych klasyfikatorów przeprowadzających gleboznawczą klasyfikację gruntów 

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o ustalenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów (formularz wniosku do pobrania na stronie lub w pokoju nr 10).
  2. Potwierdzenie dokonania płatności w wysokości 10 zł na konto Gminy Wieruszów (nr konta: 33 1020 4564 0000 5402 0060 5071).
  3. Pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z dowodem uiszczenia opłaty 17 zł na rzecz Gminy Wieruszów. Pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Organ administracji publicznej może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia podpisu strony.
  4. Mapa zawierająca wskazany obszar klasyfikacji (załącznik mapowy nie jest wymagany w przypadku, gdy klasyfikacja obejmuje całą działkę).
  5. W przypadku klasyfikacji gruntów rolnych na leśne lub leśnych na rolne wymagane jest załączenie odpowiednich dokumentów lub stosownych decyzji określonych w ustawie z dnia 28 września 1991 r. o lasach (np. uproszczony plan urządzenia lasu, decyzja określająca zadania z zakresu gospodarki leśnej, czy decyzja dotycząca zmiany użytku leśnego na rolny; dokumenty do uzyskania w pokoju nr 25).
  6. W przypadku wykonania rekultywacji na cele rolnicze lub leśne gruntów zdegradowanych albo zdewastowanych należy przedłożyć ostateczną decyzję o uznaniu rekultywacji gruntów za zakończoną zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
  7. Jeżeli wniosek dotyczy zmiany użytku na grunty pod stawami (Wsr) należy załączyć stosowny dokument (uzyskane pozwolenie wodnoprawne/dokonane zgłoszenie wodnoprawne) wydany zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne oraz inwentaryzację powykonawczą urządzeń hydrotechnicznych nadających się do chowu, hodowli i przetrzymywania ryb.

Sposób dostarczania dokumentów

Wymagane dokumenty należy dostarczyć do urzędu na jeden z poniższych sposobów:

  1. Przesłać drogą elektroniczną przy pomocy skrzynki kontaktowej PeUP
    • opatrując dokument kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym, albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP (ikonka - Podpisz dokument lub Podpisz dokument przez ePUAP).
  2. Przesłać pocztą tradycyjną na adres:
    Starostwo Powiatowe w Wieruszowie
    Rynek 1-7
    98-400 Wieruszów
    (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
  3. Złożyć bezpośrednio w urzędzie w godzinach jego pracy
    Biuro Podawcze Starostwa Powiatowego, parter, pokój nr 18 (na prawo od wejścia),
    lub
    Wydział Ewidencji Gruntów i Budynków, parter, pokój nr 10 (na lewo od wejścia).

W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania.

Wykorzystanie skrzynki kontaktowej PeUP oraz e-formularzy

  1. W celu skorzystania z elektronicznej drogi wymiany dokumentów należy posiadać założoną skrzynkę kontaktową i być zalogowanym. Przycisk "Zaloguj" dostępny jest w prawym, górnym rogu ekranu.
  2. Niżej przedstawiamy zalecaną kolejność działań w celu wysłania dokumentów drogą elektroniczną.
    1. Wykonaj logowanie oraz wypełnij formularz (ikonka - Edytuj dokument).
    2. Podpisz dokument opatrując go kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP (ikonka - Podpisz dokument lub Podpisz dokument przez ePUAP).
    3. Wyślij dokument do urzędu drogą elektroniczną (ikonka - Wyślij dokument).
  3. Formularz w formacie *.pdf (o ile taki formularz został zamieszczony na stronie) możesz wykorzystać w przypadku wybrania tradycyjnego sposobu załatwiania sprawy. Wydrukuj blankiet formularza, wypełnij ręcznie, podpisz i złóż bezpośrednio w urzędzie lub prześlij pocztą tradycyjną listem poleconym

Opłaty

Opłata zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej:

  1. Opłata skarbowa za wydanie decyzji administracyjnej: 10 PLN.
  2. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpis, wypis lub kopię: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa.
    Zwolnione z opłaty skarbowej są między innymi dokumenty stwierdzające udzielenie pełnomocnictwa oraz jego odpis, wypis lub kopia: poświadczone notarialnie lub przez uprawniony organ, upoważniające do odbioru dokumentów; jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej.

Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku, a w przypadku złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz od jego odpisu, wypisu lub kopii - z chwilą złożenia dokumentu do organu.

Terminy i sposób załatwienia sprawy

  1. Zgodnie z ustawą z 14 czerwca 1960r. Kodeksem postępowania administracyjnego.
  2. O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie organ administracji publicznej jest obowiązany zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy (art. 36 KPA).
  3. Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę:
    1. Poprzez pocztę tradycyjną.
    2. Osobiście w siedzibie urzędu.
  4. Ostateczna decyzja zatwierdzająca projekt gleboznawczej klasyfikacji gruntów stanowi podstawę dokonania zmian w ewidencji gruntów i budynków.

Podstawy prawne

  1. ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne,
  2. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 2012 r. w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
  3. ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
  4. ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

Na skróty