Likwidacja i wykreślanie uczniowskich klubów sportowych/klubów sportowych nieprowadzących działalności gospodarczej z siedzibą na terenie powiatu wieruszowskiego z ewidencji prowadzonej przez Starostę Wieruszowskiego
Sposób załatwienia sprawy:
Wykreślenie klubu sportowego działającego w formie stowarzyszenia, którego statut nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej lub uczniowskiego klubu sportowego z ewidencji prowadzonej przez Starostę Wieruszowskiego jest możliwe dopiero po zakończeniu procesu jego likwidacji.
Likwidacja klubu polega na całkowitym zakończeniu jego działalności, zadysponowaniu jego mieniem oraz wykreśleniu Klubu z ewidencji, po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli.
W trakcie procesu likwidacji klub nie może prowadzić działalności określonej w statucie. Z dniem zarządzenia likwidacji ustaje również umocowanie członków zarządu do reprezentowania Klubu, a w jego imieniu działać może jedynie likwidator.
Proces likwidacji klubu przebiega w trzech etapach:
I etap
Podjęcie decyzji przez Walne Zebranie Członków Klubu o zakończeniu działalności klubu i bytu prawnego polegającej na:
- podjęciu uchwał dotyczących:
- rozwiązania klubu,
- powołania likwidatora klubu,
- określenia celu przeznaczeniu majątku zlikwidowanego klubu,
- przekazania dokumentów klubu na przechowywanie;
- sporządzeniu protokołu z zebrania,
- sporządzeniu listy obecności członków na zebraniu.
Uchwała o rozwiązaniu Klubu powinna określać datę rozwiązania klubu, która jest jednocześnie datą rozpoczęcia likwidacji. W przypadku braku wskazania likwidatora
w uchwale i statucie klubu likwidatorami są, zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy – Prawo o stowarzyszeniach, członkowie Zarządu ostatniej kadencji.
II etap
Likwidator podejmuje pierwsze działania polegające na:
- złożeniu pisemnego zawiadomienia Starosty Wieruszowskiego o wszczęciu postępowania likwidacyjnego Klubu wraz z protokołem z zebrania likwidacyjnego
i uchwałami o rozwiązaniu, powołaniu likwidatora, przeznaczeniu majątku i przekazaniu dokumentów Klubu na przechowanie;
- podaniu do publicznej wiadomości informacji o wszczęciu postępowania likwidacyjnego w formie ogłoszenia o likwidacji (2 szt.) skierowanego do Starosty Wieruszowskiego, które zostaną wywieszone na tablicach Starostwa Powiatowego w Wieruszowie na okres 21 dni.
III etap
Likwidator podejmuje kolejne działania i czynności likwidacyjne prowadzące do wykreślenia Klubu z ewidencji:
- ustala listę wierzycieli i dłużników;
- przystępuje do zbycia majątku Klubu i egzekwowania długów oraz do zaspokojenia wierzycieli;
- sporządza protokół przekazania majątku klubu podpisany przez stronę zdającą i przejmującą;
- sporządza protokół przekazania dokumentów Klubu na przechowywanie podpisany przez stronę zdającą i przejmującą;
- sporządza sprawozdanie finansowe zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2001r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi nieprowadzących działalności gospodarczej – stan rachunkowy na początek i koniec likwidacji;
- składa wniosek do Starosty Wieruszowskiego o wykreślenie Klubu z ewidencji wraz ze sprawozdaniem finansowym na koniec likwidacji oraz dowodem wniesionej opłaty skarbowej w wysokości 10 zł za wydanie decyzji (jeśli dotyczy).
Z dniem wykreślenia z ewidencji klub traci osobowość prawną, co oznacza ustanie Klubu jako bytu prawnego.
Wymagane dokumenty:
Oryginały dokumentów lub kserokopie potwierdzone za zgodność przez Likwidatora - przedstawiciela klubu w okresie likwidacji:
w II etapie:
- zawiadomienie o wszczęciu postępowania likwidacyjnego wraz z 5 załącznikami:
- protokół z Walnego Zebrania Likwidacyjnego Członków Klubu
- uchwały o rozwiązaniu, powołaniu likwidatora, przeznaczeniu majątku Klubu, przekazania dokumentów Klubu na przechowywanie,
- protokół Komisji Mandatowej
- lista obecności na Walnym Zebraniu Likwidacyjnym
- ogłoszenie o wszczęciu likwidacji Klubu
w III etapie:
- wniosek o wykreślenie klubu z ewidencji wraz z 2 załącznikami:
- sprawozdanie likwidatora klubu z przeprowadzenia likwidacji zgodnie z uchwałami ostatniego Walnego Zebrania Likwidacyjnego Członków Klubu, zawierające sprawozdanie finansowe uwzględniające stan rachunkowy na początek i na koniec likwidacji,
- dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej (jeśli dotyczy).
Miejsce złożenia dokumentów:
Wymagane dokumenty należy składać bezpośrednio lub drogą pocztową do Starostwa Powiatowego w Wieruszowie, ul. Rynek 1–7, 98–400 Wieruszów
Opłata skarbowa:
10 zł – od wydania decyzji
Zwolnione z opłaty skarbowej są kluby posiadające status organizacji pożytku publicznego i uczniowskie kluby sportowe.
Termin załatwienia sprawy:
- do 30 dni,
- do 60 dni sprawy szczególnie skomplikowane.
Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się, w terminie 14 dni od otrzymania decyzji, do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu za pośrednictwem Starosty Wieruszowskiego
Podstawa prawna załatwianych spraw:
- Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.
- Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie.
- Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 18 października 2011 r. w sprawie ewidencji klubów sportowych.
- Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach.
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.